
Jednym z najbardziej ekscytujących, dostarczających dużych wrażeń i silnych emocji sportem, jest jazda na rowerze górskim w przestrzeni z myślą, o której został on zaprojektowany. Mowa oczywiście o szlakach górskich. Choć można wsiąść na rower MTB i po prostu pojechać w góry, początkujący z pewnością powinni wiedzie
, o czym należy pamięta
, aby wyprawa przebiegła bez niepotrzebnych utrudnień. Co prawda nie ma możliwości, aby wpłynąć na warunki atmosferyczne, ale zadbanie o odpowiednią pozycję ciała podczas jazdy potrafi znacząco wspomóc nasze wysiłki.
O czym powinni pamiętać początkujący?
Już na samym początku warto uświadomić sobie to, że góry są wysoce nieprzewidywalnym obszarem, w którym możemy napotkać najróżniejszej maści przeszkody. Wśród nich najczęściej spotykane to:
- Strome zjazdy;
- Błotniste kałuże;
- Korzenie drzew;
- Wystające kawałki skał.
O ile część z nich powoduje zwiększenie wysiłku, o tyle nierozważne podejście do innych (np. skał) może być niebezpieczne. Dlatego też przede wszystkim należy się przygotować do jazdy na rowerze górskim poprzez wzmocnienie siebie. Tu zaleca się zarówno zwiększenie siły, jak i wytrzymałości mięśni. Zdecydowanie dobrym pomysłem będzie również ćwiczenie refleksu, który przyda się szczególnie na szlakach.
Rower MTB – najlepsza pozycja do jazdy
Technika jazdy jest jednym z kluczowych aspektów poruszania się po górach. Przede wszystkim to dzięki niej będziemy mogli czerpać przyjemność z podróży, a nie tylko skupimy się na odczuwaniu zmęczenia. W związku z tym należy zacząć od przyjęcia odpowiedniej pozycji na rowerze. Aktywność sportowa powinna być przyjemnością, co sprawia, że ciało powinno być ułożone tak, aby maksymalnie współpracować ze sprzętem. To pozwoli zadbać nam o komfort jazdy i przyjemność płynącą z wycieczki.
Właściwą pozycję możemy podzielić na dwa rodzaje:
- Neutralną – Jest wskazana na trasach niezbyt wymagających wysiłku. Najlepiej jest, aby łokcie i kolana były lekko ugięte, a plecy powinniśmy pochylić w taki sposób, aby bezproblemowo obserwować trasę znajdującą się przed nami. Tu należy pamięta
- , że wraz ze wzrostem intensywności trasy, powinno rosnąć nasze skupienie.
- Agresywną – Tę postawę przyjmujemy na zdecydowanie trudniejszych częściach trasy. Tu należy pochylić plecy tak, aby były one możliwie najbliższej pozycji równoległej do trasy. Biodra powinniśmy lekko cofnąć na siodełku i unieść je nieco poza nie. W przypadku kolan i łokci zgięcie powinno być tak mocne, aby były one niemal pod kątem prostym. Ważne jest ułożenie dłoni tak, aby umożliwiały natychmiastowe zahamowanie. Co za tym idzie, palce powinny być umieszczone na dźwigniach.
Jak ustawić siodełko do jazdy w górach?
Niemniej ważne jest odpowiednie ustawienie siodełka. Przede wszystkim powinno być ono wyprofilowane. Wśród szczególnie cennych udogodnień wskazuje się możliwość regulowania wysokości siodełka już w trakcie wycieczki rowerowej. Dlaczego jest to istotne? Przede wszystkim od wysokości siodełka zależy ugięcie nóg, a lekko ugięte nogi dają większą wydajność np. na podjazdach, kiedy musimy w pełni używać siły swoich mięśni. Tu zazwyczaj siodełko jest ustawiane wyżej. Z kolei zjazdy wymagają, abyśmy mieli siodełko ustawione nieco niżej, co obniży środek ciężkości i wyraźnie wzmocni naszą stabilność. Oczywiście, w przypadku siodełka nie można wskazać jednej wysokości, ponieważ każdy powinien je ustawić indywidualnie, odpowiednio do wzrostu, potrzeb i trasy. Nie należy się jednak obawiać eksperymentowania.
Przerzutki w rowerze – jak nimi operować?
W rowerze górskim zamontowane są dwie przerzutki (tylna i przednia), a liczba przełożeń zależy od ilości zębatek. Dla osób początkujących zaleca się wybranie od 18 do 21 przełożeń, które ułatwiać będą jazdę.
O czym należy pamiętać w trakcie korzystania z przerzutek?
- Tzw. miękki bieg pozwala na lepsze pokonanie wzniesień– możemy uzyskać to poprzez ustawienie największej zębatki na tyle i najmniejszej z przodu.
- Zmianę przełożenia należy zaczynać z wyprzedzeniem np. gdy teren dopiero zaczyna się wznosi
- .
- Nie należy zmieniać przerzutek podczas trudniejszych etapów podjazdu lub podczas intensywnego pedałowania – grozi to zerwaniem łańcucha.
- Na zjeździe zwiększamy zębatkę z przodu na dużą, a tylną redukujemy.
Hamowanie rowerem górskim
Tereny górskie cechują się dużym zróżnicowaniem, dlatego umiejętność hamowania na szlakach jest wyjątkowo cenna.
Należy przede wszystkim pamiętać o tym, aby:
- Nie hamować agresywnie;
- Dbać o delikatność i precyzję hamowania;
- Manipulować zarówno przednim, jak i tylnym hamulcem;
- Wyrobić sobie odruch przyjmowania bezpiecznej pozycji ciała, ponieważ nie uniknie się hamowania awaryjnego.
Przy gwałtownym hamowaniu zaleca się pozycję ciała, w której biodra przesunie się do tyłu, a nogi i łokcie pozostaną lekko ugięte. Gwarantuje to większą stabilność roweru.