MAPA DO ROWEROWYCH ZAWODÓW NA ORIENTACJĘ

    Mapy do rowerowych zawodów na orientację wykonuje się w oparciu o normy dla map do rowerowej jazdy na orientację. Ze względu na fakt, że dyscyplina jest rozgrywana na arenie międzynarodowej zaledwie od 10 lat, normy na mapy ulegają jeszcze modyfikacjom i dlatego najnowsze przepisy dostępne są na stronach internetowych: PZOS - http://www.orienteering.org.pl, komisji rowerowej - http://www.mtbo.pl, lub Międzynarodowej Federacji Orientacji Sportowej IOF -http://www.orienteering.org

 

Treść mapy

 

    Rowerowa jazda na orientację wykorzystuje bogatą sieć dróg i ścieżek. A zatem musi być spełniony podstawowy warunek, aby występowała różnorodność wyboru wariantów łącznie z oceną różnic wysokości. Oczywiste jest, że najważniejsze na mapie jest przejrzyste i jednoznaczne zaznaczenie tych obiektów. Czytelność mapy musi być dostosowana do jazdy na rowerze z dużą prędkością. Oznacza to, że na mapie można pominąć większość detali znajdujących się poza drożnią, tak aby wyeksponować sieć dróg i ścieżek i uprościć obraz ukształtowania terenu. Tylko te detale, które wpływają na wybór wariantu oraz nawigację i precyzyjną orientację, muszą być pokazane na mapie.


    W celu zapewnienia równości szans w wyborze wariantów, na mapach wprowadzono dodatkowe symbole opisujące jakość i szerokość dróg i ścieżek.


Skala i wielkość mapy


    Skala map do rowerowych zawodów na orientację znajduje się w przedziale od 1:5 000 do 1:20 000. Mapy w skali 1:5 000 -1:10 000 stosuję się podczas rozgrywania zawodów na dystansie sprinterskim, mapy o skali 1:10 000 -1:15 000 stosuję się podczas rozgrywania zawodów na dystansie średnim oraz podczas zawodów sztafetowych, mapy o skali 1:15 000 - 1:20 000 stosuje się podczas rozgrywania zawodów na dystansie klasycznym oraz długim. Należy dążyć do tego, aby wielkość arkusza mapy nie przekraczała rozmiaru 30 x 30 cm. Wynika to z faktu rozmiaru mapnika, którym posługuje się zawodnik podczas zawodów. Można do niego włożyć bez konieczności późniejszego wyjmowania i przekładania mapę o wymiarach maksymalnie 30 x 30 cm.
Niezależnie od skali wydawanej mapy grubość i wielkość linii, liniowych rastrów i symboli wykreślonych na mapie powinna być taka, jak podano w normach dla map w skali 1:1 5 000. Jest to szczególnie ważne, ponieważ grubości linii dróg i ścieżek zawierają istotne informacje o ich klasyfikacji.
We wszystkich zawodach znajdujących się w Centralnym Terminarzu Imprez oraz zawodach Regionalnych zaliczanych do klasyfikacji rankingu stosuje się podczas ich rozgrywania specjalistyczne mapy do Rowerowej Jazdy na Orientację.

 

Podczas organizowania treningów lub zawodów mniejszej rangi dopuszcza się stosowanie innych rodzajów map takich jak np:

•    mapy do biegów na orientację,
•    mapy turystyczne,
•    mapy geodezyjne.

 

Cięcie warstwicowe

 

    Cięcie warstwicowe dla map do rowerowej jazdy na orientację wynosi w zależności od charakteru terenu od 2,5 do 1 0 m.
Uwaga! Na całej powierzchni mapy musi być używane takie same cięcie warstwicowe.


Klasyfikacja dróg i ścieżek rowerowych


    Rowerowe zawody na orientację wymagają sklasyfikowania dróg i traktów rowerowych według dwóch parametrów: a) szybkości (w znaczeniu, jaka „jazda" jest możliwa daną drogą) oraz b) szerokości. Ma to istotne znaczenie przy wyborze wariantu - zawodnik na podstawie tych informacji może określić, który wariant dojazdu do punktu kontrolnego jest najlepszy (czyli zwykle najszybszy).

 

Rodzaje dróg podczas rowerowych zawodów na orientację.


 

tl_files/poradnik/klasyfikacja-drog.jpg

tl_files/poradnik/klasyfikacja-drog-2.jpg

 

Drogi, na których ustawiamy punkty kontrolne powinny zapewniać możliwość jazdy po nich na rowerze oraz bezpieczeństwo dla uczestników zawodów.
Wszystkie niebezpieczne miejsca występujące na drodze /szlaban, rów/ na mapie muszą być zaznaczone czerwoną kreską biegnącą prostopadle do drogi. Czerwonymi krzyżykami oznakowane na mapie są drogi, na których obowiązuje zakaz poruszania się przez zawodników.

 

 

 


Kreślenie tras na mapach


Trasy na mapie kreślimy komputerowo lub ręcznie. Średnica kółka oznaczającego punkt kontrolny wynosi 5-6 mm, start trójkąt równoramienny o wymiarach 7x7x7 mm z wierzchołkiem zwróconym ku pierwszemu punktowi kontrolnemu, meta dwa współśrodkowe kółka o średnicy 5 i 7 mm. Numery i kody punktów przy poszczególnych punktach, wysokość cyfr 8-9 mm, według kolejności od 1-30. Kody punktów mogą rozpoczynać się od 31, ilość punktów kontrolnych na trasie zależna jest od dystansu oraz kategorii wiekowej.

tl_files/poradnik/kreslenie_tras.jpg


Na naszym przykładzie, obok punktu umieszczono kod 1 - 37 co oznacza, że jest to pierwszy punkt na trasie, a jego kod to 37.


Obecnie najbardziej popularną metodą jest drukowanie tras od razu z mapą na drukarce laserowej. Daje to bardzo duże możliwości organizatorowi zawodów i jest bardzo prostą i najtańszą metoda przygotowania map z trasami na zawody.

 

tl_files/poradnik/zdjecie_3_1.jpg

Ciasteczka :Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.